Oilily: alle feiten op een rijtje

Iedereen kent het merk Oilily. Met zijn opvallende prints, grappige details en etnische invloeden is de bontgekleurde kleding van Oilily een lust voor het oog. De afgelopen periode was echter turbulent. Maar hoe is het nu precies gegaan allemaal? Oilily was toch failliet? Alle feiten in een notendop:

Door: Wouter Oemen

Het begin
Het Nederlandse Oilily werd in 1963 opgericht door de Alkmaarders Willem en Marieke Olsthoorn en zette zich af tegen de standaard babyroze en babyblauwe kleding. Al snel waren ook John Travolta en Madonna fan. Zo bouwde het merk een groot imperium op. Vooral Oilily tassen, kindertassen en luiertassen zorgden voor een groot deel van de omzet. In 1994 werd Oilily in Amerika actief.

De neergang
De familie Olsthoorn verkocht de onderneming in 2003 aan onder andere ABN Amro Participaties, toen het bedrijf verlies leed. In de hoogtijdagen was Oilily goed voor een omzet van 70-90 miljoen euro maar langzaamaan begon de omzet terug te lopen. In 2005/2006 leed het bedrijf een verlies van ruim 2,3 miljoen euro. In 2007/2008 was het verlies opgelopen tot ruim 3,9 miljoen euro. Begin 2009 werd het bedrijf verkocht aan Age Hollander en Lea Ward. In april 2009 werd Oilily toch failliet verklaard. Alle (ongeveer driehonderd) Oilily winkels, waarvan 13 in Nederland, werden gesloten. De vervreemding van het merk, de hoge productiekosten en de recessie zouden hier onder andere debet aan zijn.

De herstart
In mei 2009 werd de merknaam door de oorspronkelijke oprichters teruggekocht. Voor de voorraad van 419.000 kledingstukken betaalden ze bijna 1,4 miljoen euro. De verkoop van tassen ging ondertussen gewoon door. Dit gedeelte van het merk was niet betrokken bij het faillissement omdat de licentie ervan bij een ander bedrijf ligt. Zoon Geert is nu algemeen directeur en dochter Brechtje, eigenaresse van kledingmerk Room Seven, is verantwoordelijk voor de productie en distributie van de kleding. Zij hebben Oilily het afgelopen jaar weer op de rails gezet.

De toekomst
Op dit moment heeft Oilily geen eigen winkels maar als het aan het label zelf ligt, komt daar snel verandering in. De nieuwe kinderkledingcollectie is nu in de webshop te koop en in ongeveer 40 landen in een aantal kinderkledingspeciaalzaken. In januari zal een webshop voor de Amerikaanse markt gelanceerd worden. Tevens hoopt men dan een nieuwe damesmodelijn op de markt te brengen.

Ook wil het vrolijke merk zich meer gaan richten op lifestyle producten. Door het succes van het in 2001 gelanceerde Oilily stippenservies voor Douwe Egberts, het op één na best verkopende servies van Douwe Egberts, wordt de vraag naar lifestyle producten bevestigd. Dit kunnen allerlei producten zijn, zoals porselein, behang, dekbedden, meubels en fietsen maar ook collecties voor ski, golf en vakantie. Volgens marketing directeur Gijs de Kogel: ‘Allerlei ingrediënten om het leven leuker te maken!’

Lees ook:Oilily is terug en klaar voor de toekomst
Lees ook:Cowboysbag komt met nieuw merk: Amsterdam Cowboys
Lees ook:Oilily opent eerste winkel
Lees ook:Oilily opent Pop-Up Store in Amsterdam
Lees ook:Eigenaar New Yorker doneert 1 miljoen aan slachtoffers Haïti

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>