Komt een man in de lingeriespeciaalzaak…

"De maat? Zoiets als bij u… denk ik… ongeveer…" Ja, het is en blijft voor mannen nog steeds een lastig karweitje: lingerie kopen voor vrouwlief. Voor mannen schuilt het probleem niet in de drempel van een lingeriezaak, maar meer in het kiezen van de juiste maat. Ook zijn de smaak van een man en een vrouw op gebied van lingerie nogal verschillend. Dat blijkt uit indicatieve steekproef onder mannen en lingeriespeciaalzaken, uitgevoerd door GfK Panel services Benelux.

 

 

Tenminste 1 van elke 10 lingeriekopers is een man. Hoewel het nog geen dagelijkse routine is dat mannen lingerie kopen voor hun vrouw of vriendin, zijn onze heren die schaamte allang voorbij. 12% van alle aankopen wordt in een lingeriespeciaal­zaak door mannen gedaan. De voornaamste reden: ze zoeken een bijzonder cadeau voor Kerstmis, een verjaardag of trouwdag. Ook Valentijnsdag wordt vaker aangegrepen om een geliefde met een verleidelijk setje te verrassen. Met dit cadeaugedrag lopen onze mannen wat achter op andere Europeanen, die aangevoerd worden door de Italianen. Zeker 15% van hen koopt met regelmaat lingerie of négligés, met name voor Kerst en eindejaar.

Waar de Nederlandse man nog wat problemen ondervindt in het maken van de juiste keuze, kent lingerie voor de Italianen nauwelijks nog geheimen. Zij kiezen trefzeker voor rood, zwart, chique en sexy. Bij ons wordt in de helft van de gevallen het lingeriecadeautje in dank aanvaard. De andere helft van de vrouwen komt terug naar de winkel om het beeldige niemendal­letje om te ruilen voor een andere maat of een wat degelijker model. Waar Nederlandse vrouwen vooral praktisch zijn ingesteld – want doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg – laten mannen graag hun fantasie spreken. Hun voorkeur gaat uit naar push-up beha's, rioslips of een setje en door te kiezen voor kleurige (40%), zwarte (30%) of rode (20%) creaties, geven zij duidelijk aan dat zij daar hun geliefde graag in willen zien.  20% van de vrouwen ziet dit anders en ruilt het cadeau snel om voor een meer degelijk setje in wit of huidtinten.

Bijna driekwart van de mannen is 35 jaar of ouder wanneer ze lingerie als cadeau kopen voor hun vrouw of vriendin. Maar weinigen, hooguit 10%, weten precies wat ze hebben willen. De rest moet in de winkel een keuze maken en laat zich dan ook ter plaatse adviseren. Grootste probleem bij lingerie, voor de heren, is de ontbrekende kennis over de cupmaat. 90% moet daarop het antwoord schuldig blijven.

Hoewel we, anno 2008, van alles het naadje van de kous denken te weten, moet het merendeel van de mannen, als het om de maat BH's gaat, deze nog steeds met hun handen aangeven. Of men kijkt naar de boezem van de verkoopmedewerkster en schat dat "het zoiets is als bij u…denk ik.., ongeveer…" zal zijn. Toch blijkt dit samenspel tussen koper en verkoper niet zo slecht; bij 70% van de aankopen is de maat direct goed.

TIP: Diverse speciaalzaken zullen in de  weken vóór de Kerst een ‘Men Only' cadeaukoop­avond organiseren, waarop mannen in alle rust en met deskundige begeleiding hun slag kunnen slaan.

Tijdens zo'n onderzoek komt er ook nog wel eens een leuke winkelvloer-anekdote naar voren: "Een man kocht een cadeau voor zijn vrouw, maar gaf de maten van zijn vriendin op in de winkel en kwam dus met een totaal verkeerde maat aanzetten. In de zaak hebben deze kwestie kunnen sussen door de schuld op ons te nemen. Wij zouden bij een verkeerd klantnummer de maatgegevens in onze database hebben opgezocht. De vrouw toonde zich met dit antwoord tevreden.."

(Foto's: Marlies Dekkers)

Lees ook:Bridget Jones’ onderbroek en het bouwvakkerdecolleté zijn passé
Lees ook:Sexy Lingerie
Lees ook:Hunkemoller lanceert Valentijn collectie
Lees ook:De man en zijn ondergoed….
Lees ook:Sieraden & horloges shop je online

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>