Tijdloze horloges met een fashion focus

Het gloednieuwe Nederlandse label Fromanteel maakt tijdloze horloges met een fashionable feel. Fashion.blog.nl nam een kijkje bij de lancering van het merk.

Er ligt een rode loper voor de deur van de Amsterdamse Herengracht 142 en binnen staan een high tea en champagne klaar. Op 24 juli 2009 presenteert Fromanteel in hun kantoor hun eerste collectie horloges aan pers en publiek. Als onderdeel van het downtown programma van de Amsterdam International Fashion Week is iedereen in de gelegenheid om twee typen gloednieuwe horloges te bewonderen. Onder de noemer Day & Night lanceert Fromanteel een eerste collectie horloges met een witte en een zwarte wijzerplaat.

De slogan van het nieuwe Nederlandse horlogemerk Fromanteel is: history is now. De verwijzing naar geschiedenis is geen loze kreet. Ontwerpers Martijn van Hassel en Alfredo Silva bouwen namelijk voort op het werk van Ahasuerus Fromanteel, die in het Amsterdam van de zeventiende eeuw met zijn drie zonen hoogwaardige slingeruurwerken produceerde. Fromanteel stond internationaal bekend om zijn ambachtelijkheid en kwaliteitsproducten. Omdat ze hun horloges maken met net zo veel toewijding, zorgvuldigheid en kwalitatief hoogstaande materialen, gaven de jonge ontwerpers hun nieuwe merk de naam Fromanteel.

Uit de eerste collectie limited edition uurwerken, blijkt dat het horlogemerk de inspiratie ook uit het heden haalt. ‘Fromanteel bouwt voort op een oude klokkenmakertraditie, maar richt zich specifiek op de mode van nu,’ zegt Alfredo Silva. Zo laten de bevriende ontwerpers van Ontfront, die sinds 2005 cutting edge kostuums maken, de horloges van Fromanteel tijdens hun catwalkshow op de AIFW zien. Bovendien toont Fromanteel zich bewust van de wensen van hedendaagse fashionista’s. De uurwerken verschijnen steeds in een gelimiteerde oplage. ‘Van Day &Night zijn er 170 gemaakt: 85 van elk type, omdat Fromanteel 85 jaar oud werd’, legt Alfredo uit. Ieder horloge is genummerd. De nummers 1 liggen normaal gesproken in een kluis, maar zijn ter ere van de publiekslancering in een vitrine te bewonderen. De ontwerpers van Fromanteel dragen de nummers 2.

Met de lancering van Fromanteel wordt de jongensdroom van Martijn van Hassel en Alfredo Silva realiteit. Hoewel ze van huis uit makelaar en reclameman zijn, verzamelden ze al jarenlang horloges en kwamen ze zo op het idee om zelf te gaan ontwerpen. ‘We maken zelf de ontwerpen, bijvoorbeeld voor de wijzerplaat. Dat doen we gewoon met pen en papier, want 3D tekenen kunnen we niet.’

Fromanteel wordt nu via exclusief de webshop verkocht. Maar verkoop via winkels en modehuizen past wel bij de toekomstplannen. ‘Fromanteel zou perfect passen bij een merk als Blue Blood’, denkt Alfredo. De ontwerpers zijn al bezig met hun nieuwe collectie, waarvoor drie modellen gemaakt zullen worden. Kunnen we die bij de volgende AIFW op de catwalk zien? ‘Ieder seizoen met een collectie komen, zoals modemerken doen, is voor ons niet mogelijk. Het productieproces van horloges, waarvan de uurwerken uit Zwitserland afkomstig zijn, is veel langer dan bij kleding.’ Maar vaststaat dat er van de nieuwe collectie 1607 exemplaren zullen verschijnen. Klokkenmaker Fromanteel werd namelijk geboren in 1607.

Op de foto: Horloges van Fromanteel in de huidige reclamecampagne

Lees ook:Fromanteel horloges viert éénjarig bestaan met Clockmaker’s Pack
Lees ook:De horloges van Tritoni Watches zijn leuk!
Lees ook:Rosefield introduceert THE WEST VILLAGE Collectie
Lees ook:citizenM gaat samenwerking aan met Alfredo Gonzales
Lees ook:Futuristische horloges in fluokleuren

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Tijdloze horloges met een fashion focus

  1. Harm

    Ik weet nog niet wat ik hier van moet vinden. Wellicht kom ik ze in de toekomst eens in het ‘wild’ tegen. Heb ze nu nog niet gezien..

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>