Zweden lanceert ShareWear – onbetaalbare mode

unnamed(55)Wereldwijd worden jaarlijks miljoenen tonnen kleding weggegooid. In plaats van je kleren weggooien als je erop bent uitgekeken, kun je jouw kleding ook de kans geven om een nieuw persoon erin te steken. Om mensen te inspireren om duurzaam modebewust te zijn, lanceert Zweden ShareWear – een ready-to-share collectie met Zweedse mode die je gratis mag lenen. De truc? Je deelt de kleding met de volgende in de rij.

De ShareWear collectie is ge-co-creëerd door vooraanstaande Zweedse modeontwerpers met de bedoeling om van het ready-to-share het nieuwe ready-to-wear te maken. De ShareWear collectie wordt vandaag gelanceerd. De eerste stukken van de collectie zijn ontworpen door een aantal prominente Zweedse modemerken, zoals Filippa K, Hope, House of Dagmar, NIKOLAJ d’ETOILES, Uniforms for the Dedicated, Weekday en Whyred.

“Elk jaar worden er in Zweden en andere landen in de wereld miljoenen tonnen kleding weggegooid, hoewel bijna alles gerecycled, weggegeven of hergebruikt zou kunnen worden. De ShareWear collectie wil het bewustzijn van de sector rondom deze kwestie verhogen en tegelijkertijd met een alternatieve oplossing komen,” zegt Sofia Kinberg, Directeur Global Marketing van VisitSweden.

De ShareWear collectie wordt op Instagram gezet en wie als eerste een reactie bij de foto van een kledingstuk plaatst, mag je het een week lenen. Als de week voorbij is, deelt de gebruiker het kledingstuk met de volgende persoon door een foto op Instagram te plaatsen. De eerste geïnteresseerde die een reactie plaatst, krijgt het kledingstuk de volgende week. Daarnaast worden mensen aangemoedigd om aan de ShareWear collectie bij te dragen en zich bij de beweging aan te sluiten door hun eigen kleding te delen met de hashtag #sharewear.

“Het doel van ShareWear is om mensen te inspireren om op een duurzame manier trendy te zijn. Kleding delen in plaats van weggooien is goed voor je portemonnee en goed voor het milieu. Sta vooraan om te delen en loop voorop in de mode,” aldus Henrik Selin, hoofd van de afdeling Interculturele dialoog van het Zweeds Instituut.

Lees ook:REWEAR maakt designer items voor iedereen toegankelijk
Lees ook:Perfectly Basics start met Virtusize, the virtual fitting solution
Lees ook:Doortje Vintage lanceert LENA, the fashion library
Lees ook:WEEKDAY LANCEERT MTWTFSS/HE CAPSULE COLLECTIE
Lees ook:‘SHARE YOUR STYLE’ NIEUWE AW15 CAMPAGNE VAN ZALANDO

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>