Het septembernummer van Harper’s Bazaar staat geheel in het teken van het urgentste maatschappelijke thema van nu: diversiteit. De modewereld lijkt eindelijk te snappen dat het tonen van louter jonge, dunne, witte cisgendermodellen in piepkleine kleren niet meer van nu is. Vandaar dat ook Bazaar verscheidenheid viert door de nieuwe najaarsmode te laten tonen door modellen in alle soorten, leeftijden, huidkleuren en maten.
#HETNIEUWENORMAAL
Ook in essays en columns vormen diversiteit en ‘het nieuwe normaal’ de rode draad. Speciaal voor Bazaar blikt Sylvana Simons in een aangrijpend, zelfgeschreven stuk terug op de afgelopen turbulente periode. Gastschrijvers Valentijn de Hingh, Diana Matroos en Annemarie Oster beschrijven vanuit hun eigen perspectief wat er mis is met de huidige schoonheidsnormen en waarom inclusiviteit voor iedereen goed is.
Om Bazaar en andere bladen zo divers mogelijk te maken en te houden nodigt hoofdredacteur Cécile Narinx modellen, fotografen, schrijvers en andere creatieven uit ondervertegenwoordigde groepen uit om zich en masse te melden bij agentschappen, bureaus en redacties. En vraagt iedereen om op social media inspirerende bijdragen te leveren met de hashtag #hetnieuwenormaal. ‘Want de modewereld echter en eerlijker maken, en diversiteit gewoon maken, dat kunnen we alleen maar met z’n allen’, aldus Narinx.
Céciles uitgebreide verhaal waarin ze de balans opmaakt over diversiteit in de mode lees je hier en in Bazaars september issue
Lees ook:Te weinig donkere modellen? Harper’s Bazaar reageert op het zwarte modellen-debat
Lees ook:Tijdschrift Harper’s Bazaar komt met AGE ISSUE
Lees ook:Harper’s Bazaars Cecile ontwerpt tas met Fred de la Bretoniere
Lees ook:Harper’s BAZAAR maakt Nederlands team bekend
Lees ook:MARLOU VAN RHIJN IS BAZAARS NATIONAL WOMAN OF THE YEAR