Ode aan de Nederlandse mode

Klinkende namen als Viktor & Rolf, Iris van Herpen en Jan Taminiau hebben ons land duidelijk op de kaart gezet als eigenzinnig modeland. Deze, en ook andere, modeontwerpers van Nederlandse bodem oogsten internationale waardering. Hoog tijd dus voor een Ode aan de Nederlandse mode in het Gemeentemuseum Den Haag, het museum met een van de belangrijkste modecollecties ter wereld. Nog nooit eerder is er in Nederland zo’n groot overzicht van de Nederlandse modegeschiedenis gepresenteerd.

Wie kent niet de oogverblindende blauwe creatie, een ontwerp van Jan Taminiau, waarin koningin Máxima was gehuld tijdens de kroningsceremonie? Of de vaak extravagante ontwerpen van Viktor & Rolf? Nederland kent enorm veel creativiteit, die in het buitenland ook zeker wordt opgemerkt. Vooral ontwerpers die een sterk eigen handschrift weten te vinden, slagen erin om boven het maaiveld uit te steken en een stevige positie te verwerven. Het Gemeentemuseum Den Haag is er trots op hen dit najaar een welverdiende Ode te brengen en daarnaast te schetsen hoe de mode zich in ons land vanaf 1900 heeft ontwikkeld.

Volgen van internationale trends

De Nederlandse elite liet zich in de zeventiende eeuw eensgezind portretteren in deftig zwart. Kijk je echter wat beter, dan zie je meer dan vijftig tinten zwart; van ‘kraaienzwart’ tot ‘koolzwart’ en ‘glanzend zwart’. Nederland volgde van de zeventiende tot in de twintigste eeuw het internationale modebeeld, soms aangepast aan de eigen smaak. In de achttiende eeuw zie je in ons land bijvoorbeeld veel blauwe zijde, terwijl men in Frankrijk koos voor fellere kleuren als smaragdgroen of citroengeel. In de negentiende eeuw neemt het modebewustzijn toe. Internationale modetrends worden gevolgd en de komst van het luxe warenhuis Hirsch (uit Brussel) draagt eraan bij dat aan het eind van de eeuw een ware luxe-industrie ontstaat.

Eigenzinnig ontwerp

De eerste modeontwerpers die in Nederland onder eigen naam opereren, zoals in de jaren 20 Joan Praetorius, volgen nog lange tijd de Parijse couture. De ontwerpen van Praetorius worden geroemd om de ‘schoone lijn’, maar ook om de ‘Hollandsche eenvoud en degelijkheid’. Na de Tweede Wereldoorlog komt een generatie Nederlandse ontwerpers op met ontwerpers als Max Heymans, Dick Holthaus, Frans Molenaar, Fong Leng en Frank Govers. In de jaren 60 maken zij zich los van Parijs en ontwikkelen hun eigen signatuur met veel zwart-wit, oog voor lijn en vorm, maar ook explosies van kleur en eigenzinnigheid. Het modeonderwijs in Nederland, met name in Arnhem, is vervolgens sterk gericht op concept. Dit resulteert in tal van creatieve ontwerpers, die conceptuele Nederlandse mode in de jaren 90 internationaal op de kaart zetten.

Jaarlijks grote modetentoonstelling
Bijna tien jaar geleden presenteerde het Gemeentemuseum de tentoonstelling Fashion NL over de jonge ontwerpers van dat moment. Sindsdien krijgt mode elk jaar een belangrijke plek in het tentoonstellingsprogramma. “Het Gemeentemuseum Den Haag heeft een lange traditie als het gaat om het presenteren van mode, met een duidelijk accent op de Nederlandse mode”, licht directeur Benno Tempel toe. “Frans Molenaar kreeg in de jaren 80 bijvoorbeeld al een eigen tentoonstelling. Maar we werken ook veel samen met de grote, buitenlandse modehuizen. In het begin kostte dat nog wel eens moeite, maar tegenwoordig weten ze ons te vinden en kennen ze ons. Wij onderkennen het belang van mode en dat zie je in ons tentoonstellingsbeleid.”

Fotografie en vormgeving tentoonstelling

Ode aan de Nederlandse mode toont meer dan honderd creaties uit de Nederlandse modegeschiedenis van 1900 tot 2015. De tentoonstelling wordt vormgegeven door Maarten Spruyt en Tsur Reshef. De bijbehorende catalogus wordt uitgegeven door Waanders & de Kunst, met artikelen van Bianca du Mortier, Pascale Gorguet Ballesteros, Madelief Hohé en Georgette Koning en vormgegeven door Drawswords. De fotografie is van Sabrina Bongiovanni, die collectie en modern werk fotografeerde in het Nederlandse landschap: op de Hollandse dijken, in het bollenveld of midden in de stad.

Ode aan de Nederlandse mode
Gemeentemuseum Den Haag
19 september 2015 t/m 7 februari 2016

Lees ook:Inhuldigingsjapon Koningin Máxima te zien in Gemeentemuseum Den Haag
Lees ook:Mode tentoonstelling Hubert de Givenchy – To Audrey with Love Gemeentemuseum Den Haag
Lees ook:Gemeentemuseum Den Haag ontvangt modeprijs Grand Seigneur
Lees ook:Tentoonstelling Voici Paris!-Haute Couture brengt ode aan Parijse mode
Lees ook:De mode van vroeger

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>