Grazia start met cursus beautyjournalistiek

unnamed(17)Fontys Hogeschool Journalistiek Tilburg (FHJ) heeft in samenwerking met weekblad Grazia een cursus beautyjournalistiek ontwikkeld. Het is de eerste cursus die door de Hogeschool voor Journalistiek over deze materie gegeven wordt. De cursus gaat van start op donderdag 9 april. Uitvoering is in handen van het Amsterdamse journalistieke Tekstbureau Mevrouw van Dale.

De beautywereld is dynamisch en complex tegelijkertijd. Ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op; de aandacht voor schoonheid, zowel van binnen als van buiten, heeft een hoge vlucht genomen. Beauty is serious business. De cosmeticabranche is jaarlijks goed voor 2,5 miljard euro (bron NCV) omzet. Dat is nogal wat (ter vergelijking: Nederlanders gooien jaarlijks voor hetzelfde bedrag aan voedsel weg, volgens het CBS).

Tot nu toe bestond er geen journalistieke opleiding of cursus die deze discipline behandelt. Daarom organiseert Fontys Hogeschool Journalistiek Tilburg (FHJ) een cursus beautyjournalistiek. Voor de specialistische ervaring en kennis op het beautyvlak gaat Fontys een samenwerkingsverband aan met weekblad Grazia. Grazia is de meest actuele wekelijkse mode- en beautyglossy en werd in 2012 uitgeroepen tot Tijdschrift van het Jaar. Eerder al sloegen Grazia en de Tilburgse journalistenopleiding de handen ineen bij een cursus modejournalistiek, waarvan de tweede (uitverkochte) editie zojuist is afgesloten.

Tijdens acht bijeenkomsten leren de cursisten wat het werk van een beautyredacteur inhoudt, welke knowhow noodzakelijk is om in dit vakgebied te kunnen werken en hoe cosmetica- en beautyverhalen aantrekkelijk geschreven kunnen worden. De cursus bestaat uit theorielessen, schrijfopdrachten en een masterclass dermatologie.

In de cursus worden de belangrijkste aspecten van het genre behandeld. Aan bod komt onder andere de geschiedenis van de beautyjournalistiek: welke ontwikkelingen heeft dit type journalistiek doorgemaakt? Maar ook: aan welke eisen moet een goed beautyverhaal voldoen? Waarom is dermatologie zo’n belangrijke pijler geworden? En hoe ver reikt de macht van een pr-bureau? Daarnaast geeft een parfummaker een gastcollege. Aandacht is er ook voor de nauwe relatie tussen beauty en digitale media, voor de macht van het beeld en de opmars van de beautyblogger. Hoe word je dat eigenlijk? En vooral: hoe onderscheid je je? Iedere bijeenkomst wordt afgesloten met een passende schrijfopdracht die de cursisten thuis kunnen uitvoeren.

Toonaangevende professionals
Elke avond komt een toonaangevende professional uit het vakgebied aan het woord. Gastsprekers zijn: *Mies de Vries (hoofdredacteur Grazia) *Karen van Ede (cosmeticajournalist bij o.a. Vogue, Elle, Volkskrant Magazine en Het Financieele Dagblad) *Jetske Ultee (dermatoloog, onderzoeksarts bij Velthuiskliniek) *Xelly Cabau van Kasbergen (celebrity visagist), *Rachel Geerman (celebrity haarstylist) *Erik Zwaga (journalist, recensent, parfumeur, ontwerper en oprichter van geurengoeroe.com) *Mascha Feoktistova (oprichtster van Beautygloss.nl) en *Barbelijn Bertram en Elleke van Duin (oprichters van Tekstbureau Mevrouw Van Dale en freelance journalisten. Zij schrijven voor onder andere LINDA, Het Financieele Dagblad, JAN Magazine, Libelle en Marie Claire).

Alle deelnemers krijgen bij voldoende deelname aan de cursus van Fontys Hogeschool Journalistiek Tilburg (FHJ) een certificaat uitgereikt. De cursus kost € 750.

 

Lees ook:Hogeschool Journalistiek en Grazia starten cursus modejournalistiek
Lees ook:Grazia: volle versus dunne modellen
Lees ook:De nieuwste Grazia mét beautyspecial
Lees ook:Genomineerden Grazia Fashion Awards 2014 zijn bekend
Lees ook:Grazia toont key-items voor de zomer

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>