St.John: de nieuwste fashionrel

Ik ben dol op fashionrellen en we hebben d’r volgens de New York Times weer eentje. Heel veel klanten en grote warenhuizen in de Verenigde Staten zijn namelijk doodongelukkig door de herprofilering van het amerikaanse merk St.John. Het merk wil een jonger, hipper image en heeft zelfs Angelina Jolie als boegbeeld in de arm genomen. Tot grote schrik en horror van de oudere clientele.

De rijkere, oudere vrouwen huilen tranen met tuiten omdat er bijna niets meer van hun gading bijzit. ‘De broeken hebben geen elastiek meer in de taille, maar zitten nu strak’, riep een 65-jarige verschrikt. Warenhuizen zoals Saks en Nordstrom zien de verkoop van een van hun bestselling merken ineenzakken. Want geen broekpakken en klassiek imago meer. Die moesten plaats maken voor jurkjes en -inderdaad- strakke broeken.

De bron van het kwaad is een zekere meneer Cohen die bedacht dat het merk niet voor altijd voor klassieke, oudere vrouwen kon zijn. Dat zou wel eens problemen in de toekomst kunnen opleveren, omdat ‘dochters nu eenmaal niet het label van hun moeder aanschaffen’. We weten allemaal dat alleen Chanel daarmee wegkomt.

Die meneer Cohen zorgde ervoor dat de oprichters van het bedrijf , het echtpaar Gray, en hun dochter Kelly (creative director en jarenlang het gezicht van het merk) uit het bedrijf stapten. Die schatten waren er toch zeker al vanaf 1962 bezig met het tuttige imago. Maar he, wat maakt het uit? De nieuwe, hippe collecties werden nu gepresenteerd in LA en ja, brave chique Kelly werd vervangen door Angelina.

Gevolg? Een dalende omzet en boze klanten. Ze zijn zo boos dat St.John langzaam terugkrabbelt en weer de collecties ‘aanpast’. Lees: de broeken met elastiek gaan vast weer terugkomen.

Natuurlijk zegt de huidige directie dat de herprofilering wat langzamer op gang komt. Dat is een mooie omschrijving, Want als ik een ding niet snap is hoe haal je het in je hoofd om van de ene op de andere dag je image te veranderen? Dat is toch echt teveel gevraagd. De oude klanten zijn in shock en de jonge, trendy meiden gaan echt niet opeens deze kleding van de rekken grissen. Dat vraagt toch minstens om een topontwerper die je nieuwe collecties een opfrisser geeft. Maar dat is tot nu toe ook niet gelukt.

Een gezellige soap is het wel. Vraag me af hoe dit zich weer ontwikkelt.

Lees ook:Geen Amsterdam Fashion Week stress voor Tony Cohen
Lees ook:Amsterdam Fashion Week Preview: Tony Cohen
Lees ook:Campagnebeeld Angelina Jolie voor Louis Vuitton onthuld
Lees ook:Advanced Style: oude(re) dames met stijl
Lees ook:G I Jane!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>